woensdag 31 december 2014

Capodanno- Fantasierijke oliebollen

Oud en Nieuw
Italië heeft veel tradities, dus ook met oud en nieuw zijn er een paar opvallende bijgeloven. Rood ondergoed is misschien wel een van de bekendste. Het schijnt dat het dragen van rood ondergoed geluk brengt in het nieuwe jaar. Wie graag wat rijker wil worden moet lenticchie -linzen- eten zonder daarbij zijn handen te gebruiken. Hoe verzin je het? Gister belde mijn buurvrouw aan om me een granaatappel te geven, 'hoezo' dacht ik, maar ook dat schijnt geluk te brengen. Wat een bijgeloof! Ken jij andere gebruiken?

Vanavond vieren we capodanno (wat eigenlijk nieuwjaarsdag betekent, maar ze gebruiken deze naam voor het oud en nieuw feest) met vrienden. Om wat Nederlands mee te brengen heb ik geprobeerd oliebollen te bakken. Nou dat was niet echt een succes! Het leek wel of ik gefrituurd brood had de eerste keer, de tweede keer was ik het beslag vergeten en stonk het naar gist, de derde keer was de smaak acceptabel en ook hadden ze de luchtige belletjes aan de binnenkant. Sommige waren evengoed net brood, ook al had ik dezelfde olie en beslag als de lading ervoor. Het is mij een raadsel! De paar die gelukt zijn hebben we maar zelf opgegeten, ik neem wel een panetone en bubbels mee voor de gastvrouw. 

Dit is mijn recept, mocht je ook figuurtjes oliebollen willen maken.

Voor dit recept heb ik 100 g. olie gerekend. De oliebollen worden in de olie gebakken en lekker daarna uit op keukenpapier. Hierdoor kan ik niet de totaal 'verbruikte' olie rekenen en is het dus meer een schatting. Het aantal koolhydraten klopt wel. Deel 145,1 door het aantal oliebollen dat je uit het beslag haalt en je hebt de koolhydraten per bol. Tel daar nog ongeveer 5 g. koolhydraten bij op voor de suiker.

Voedingswaarden
Koolhydraten
 141,1 g.
Totaal vet
 103,2 g.
Energie
 1603 kcal

Oliebollen
Ingrediënten
200 g. bloem '00'
200 ml. lauw water
7 g. verse gist
Beetje rasp van een citroen
Suiker en zout
Frituurolie 

Bereiding
Los de gist op in lauw water. Doe de bloem in een kom en voeg het watermengsel, citroenrasp en een snufje suiker toe. Mixen tot je een egaal beslag hebt, dan nog een snufje zout erdoor roeren. Lat het geheel minimaal twee uur rijzen onder een theedoek. Als het beslag mooi luchtig is, het leek bijna levend, is het klaar voor gebruik. Ze een pan met zonnebloemolie op, of de frituurpan, en laat de olie heet worden. Giet dan wat beslag in de olie met behulp van twee eetlepels. Ik liet het als een soort sliert vallen, mooie bollen bleven namelijk 'broodachtig' van binnen. Als ze goudbruin zijn eruit halen en op een keukenpapier uit laten lekken. Tenslotte door de suiker rollen.

Voor nu alvast een fijne jaarwisseling en een gelukkig, gezond en smaakvol 2015! 

Het levende beslag

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...